#4 RSS-reader

feedreaderRSS is niets nieuws voor mij. Ik gebruik al jaren FeedReader en geheel naar tevredenheid. Per RSS-feed kan ik aangeven om de hoeveel minuten/uren er gecontroleerd moet worden op nieuwe bijdragen. Het is dus niet zo dat RSS-feeds vanzelf naar jou toekomen. In plaats van dat jij alle gewenste websites afstruint, doet een programma dat voor je. Dat kan alleen als de website de nieuwtjes in een specifiek formaat aanbiedt. Het programma geeft jou de resultaten van een controle rondje. Ook Netvibes.com krijgt de RSS-feeds niet vanzelf… daar zit ook een programma achter dat periodiek de geabonneerde feeds afgaat op veranderingen.

Het aardige van een lokale RSS-reader is dat je ‘m ook kunt gebruiken om podcasts binnen te halen. Er zijn namelijk RSS-feeds waarbij er een bijlage zit… een audiobestand (podcast: voorbeeld) of een videobestand (vidcast). FeedReader download deze desgewenst direct naar je computer, even je “Zennetje” synchroniseren en zie daar, je hebt weer nieuwe muziek!

Nog een voordeel van een lokale reader is dat je desgewenst de posts voor een langere periode kan bewaren… je ziet dus niet alleen de meest recente posts, maar ook die van een aantal weken terug. Nog een voordeeltje, je kunt er ook nog eens in zoeken!

Het grootste nadeel van een lokale reader is wel dat je maar op 1 computer je rss-feeds kunt checken. Gelukkig heb ik een laptop!

Eén reactie to “#4 RSS-reader”

  1. Over Feeds gesproken.

    Kun jij zo’n RSS feed voor de website van bibliotheek Wierden maken?
    En welke kosten zijn daaraan verbonden?

    Er werken volgens mij nog niet veel bibliotheken met deze mogelijkheid.
    Kwam de bibliotheek GelderlandZuid tegen, die het had. Amsterdam niet, Rotterdam niet. Maar misschien keek ik niet goed.

    Groetjes van Hetty Theodora

Plaats een reactie